Summa sidvisningar

23 november 2011

Att sticka med två färger

Att sticka med två färger är inte så svårt som man kanske kan tro. Det finns dock en del saker man bör tänka på för att passformen ska bli bra.

När man stickar i två färger låter man tråden man för tillfället inte använder följa med bakom arbetet. Man ska se upp med att låta tråden som följer med bakom gå för många maskor utan att tvinnas eller stickas. Gör man inte det kommer arbetet bli bubbligt och för tight. En regel jag använder mig av är att aldrig låta tråden dras mer än tre maskor.

Alla mössor är stickade på rundsticka 40 cm, nr 3. Du kommer behöva strumpstickor nr 3 till de sista varven uppe på toppen av mössan då rundstickan blir för lång. Garnet är dubbel tråd 100% alpaca från DROPS. Den gröna/vita och den beige/gröna mössan är stickade på 100 maskor (stl.S-M) och jag har tagit delar av mönster t.ex. bara en stjärna och sen improviserat resten. Om någon vill göra en likadan mössa så kan jag lägga in mönster. Det är bara att säga till :)

Dagens kuriosa: Alpackaull saknar lanolin och är avstötande mot kvalster. Därför kan även personer som är allergiska mot ull använda Alpackaull.

Om du inte kommer ihåg hur man gör en garnboll så finns det beskrivning på denna hemsida: http://www.kalvin.mu/index.php?page=271. 



.
Denna mössa var den första jag gjorde i två färger. Den har jag tovat för att få en mer filtad känsla.  Ska jag vara ärlig så blev den lite stor från början. Jag tyckte också att den blev bubblig. Jag tvättade den därför på svag värme i tvättmaskinen och tovade på så sätt mössan. Den blev väldigt liten, men efter mycket uttänjning lyckades jag få den i rätt storlek.



Mammas lilla hjälpreda <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar